Helgerbjudande: 50% på valfri konsultation

Använd Rabattkod: FRAGAADVOKATEN

Handbok i konsumenttvist

Innehållsförteckning

1. Bakgrund

Det finns en inneboende ojämlikhet och maktobalans i förhållandet mellan en konsument och näringsidkare. En förutsättning för att en konsument ska känna sig trygg på marknaden, och därmed göra det den gör bäst – konsumera – fordras konsumentskydd. Dock är lagar som reglerar konsumentskydd meningslösa om de inte får genomslag i praktiken. Om konsumenten inte kan kräva ut sin rätt i domstol eller på annat sätt är denne i stort sett beroende av näringsidkarens goda vilja. Vid konflikt mellan konsument och näringsidkare finns olika lösningar att tillgå och nedan kommer dessa att presenteras.

2. Vad är en konsumenttvist och när uppstår den?

En konsumenttvist uppstår när en konsument och näringsidkare inte kan komma överens. En förutsättning för att en tvist ska anses vara för handen är att det finns en oenighet mellan parterna. I förarbetena till verksamheten vid Allmänna reklamationsnämnden stadgas att ”det primära målet givetvis bör vara att marknaden fungerar så bra att tvister inte behöver uppkomma”. I realiteten uppstår ständigt konflikter av olika slag och det kan exempelvis röra sig om en trasig TV som konsumenten kräver ersättning för medan näringsidkaren hävdar att konsumenten varit vårdslös med TV:n och därför inte har rätt till ersättning.

Få tillgång till hela handboken

Direkt efter att köpet genomförts får du en kod skickad till dig på mejl, som du enkelt skriver in för att få åtkomst till innehållet. Du har tillgång till materialet i 30 dagar från köptillfället. För fri åtkomst kan du välja att även lägga till en nedladdningsbar PDF.
375 SEK

TILLGÄNGLIGA BETALSÄTT

Faktura (14 dagar), kort (Mastercard, Visa) och Swish.

Se hela vårt bibliotek av handböcker i praktisk juridik.
Har du redan köpt den här handboken?
Använd koden du fick i bekräftelsemejlet för att låsa upp innehållet.